tisdag 2 juni 2009

Vad beror piratpartiets framgångar på?

Vad beror piratpartiets framgångar på om man bortser från den väljargrupp som bara vill ladda ner gratis, vilka antagligen är en minoritet idag och, tror jag, alltid har varit det.

Idag representeras piratpartiets väljargrupp av mammor, farmödrar och människor från alla samhälls-skikt. Vad har alla dessa gemensamt? Varför har ett "enfrågeparti" fått så många vitt skilda anhängare? Svaret är lika enkelt som det är frustrerande för de etablerade politikerna. Löftet om Internet och dess möjlighet till, öppenhet, spridning av förståelse om vad som händer i parlament och riksdag. Fast nu satte jag punkten lite för tidigt, Internet har inte bara möjliggjort en ny granskande makt, det ger även möjlighet att inhämta information som ger en möjlighet att förstå de saker som det beslutas om i maktens korridorer.

Jag röstar på piratpartiet för att de idag är det enda parti som förstår att medborgarnas egna efterforskningar på nätet, förutom nätet i sig själv, är en enorm och snabb källa av kunskap. Jag tror att det är denna insikt som definierar piratpartiets målgrupp idag. Iallafall för mig står Piratpartiet för ödmjukhet och öppenhet medan de etablerade partierna ofta bara uppvisar trångsynthet och ovilja att föra en äkta dialog, i vilken de inte inser att de själva skulle kunna lära sig mycket.

3 kommentarer:

  1. ...sen kommer de vilja ha demokrati ocksaa.... :-) och daa kommer kravet paa riktig demokrati som ett brev paa posten.
    MrPerfect72 www.aktivdemokrati.se

    SvaraRadera
  2. Jag vill påstå att Feministiskt initiativ är ett bättre val för integritet på internet.

    SvaraRadera