torsdag 23 april 2009

Jag fick ett Spam-mail

Guuh. Om det inte var nog ledtråd att det stod "undisclosed recipients" i thunderbird, varför skulle någon gå på det när man är tvungen att svara för att hon ska kunna skicka en bild till dig?

HELLO
My name is florince .i saw your profile today and became intrested in you,i will also like to know you the more,and i want you to send an email to my email address so i can give you my picture for you to know whom i am.Here is my email address (florincegarba@rocketmail.com) believe we can move from here!I am waiting for your mail to my email address above.(Remeber the distance, colour or language does not matter but love matters alot in life.(florincegarba@rocketmail.com)
florince


Hon har ju uppenbarligen min mailaddress. Men det är klart, hon vet ju inte vilka som går på hennes massmail om de inte svarar...

Fast jag blir lite nyfiken på vad som händer när man svarar, kommer man helt enkelt hamna i spamdatabas med nyckelordet "enkelt byte" eller kommer någon försöka dra in en i en i scamprocess som är lika manipulativ som Nigeriabreven? Jag såg en dokumentär med en reporter som utforskade vad som hände när man svarade på ett Nigeriabrev. Han mötte människor som var så manipulativa och duktiga att spela på känslor att han höll på att gå på det. Det var ingen ointelligent människa.

Jag vet att det finns folk därute som sysslar med så kallad scambaiting. Jag beundrar dem. För när jag funderade på att göra något sådant själv så drog jag mig till minnes den där dokumentären. Att gå på ett Nigeriabrev må vara puckat, men när man väl tagit steget att kontakta dom så pratar man direkt med individer som är extremt skickliga manipulatörer, för att inte tala om att det finns en risk att de kan vara kopplade till maffiaverksamhet. Man bör därmed absolut inte, definitivt inte, aldrig ta för givet att scambaiting är ett ofarligt nöje. Och om det innefattar att man ska ringa ett telefonnummer kan det vara så enkelt att numret är ett betalnummer som kostar 350 kronor per minut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar