söndag 1 mars 2009

Artikel om FRA-motståndet i DN

http://www.dn.se/nyheter/politik/grasrotter-effektiv-pr-1.810458

Jaha ja. Jag har följt den här debatten länge, och den här artikeln gör mig direkt obehaglig till mods. Jag vet inte hur faktan stämmer, men strukturen i den lobbyverksamhet som beskrivs passar inte alls in på hur semantiken i FRA-motståndet sett ut. Mönstret stämmer inte. Argumenten mot FRA formulerades av IT-tekniker och nördkulturen. Den här artikeln försöker skapa en mentalitet i den oinsatte läsaren att argumenten inte alls är baserade på oberoende FRA-motståndarnas tekniska kompetens, utan lades i mun på oss av PR-firmor... Kort sagt, den är ett typexempel på ett försök till social manipulation.

Det är klart man börjar undra, FRA, IPRED, ACTA, Datalagringsdirektivet, saker som hör mer hemma i en diktatur. Och när motståndet växt sig så stort att det inte går att undvika längre så publiceras en artikel i en av Sveriges största tidningar som försöker påstå att alla individuella insikter och tekniska analyser som kompetenta människor i IT-sektorn (Varav bara några få jobbar hos internetleverantörer) gör av lagen, oberoende av arandra, är en del i ett stort PR-jippo. Det börjar kännas som att det är något väldigt skumt på gång.

Andra om detta:

Opassande
Mina moderata karameller
HAX
Deepedition
Rick Falkvinge
Mitt i steget
Sagor från livbåten - Bäst hittills enligt min ödmjuka åsikt. Och han fortsätter lika slipat.

2 kommentarer:

  1. Tack David. Det är en ära redan att jämföras med Emma Opassande, HAX, Mary m fl. Du gör oss nästan generade.

    /Marcus & Göran i Livbåten

    SvaraRadera
  2. Tja, jag har inte följt er blogg länge, men det jag läst sen jag hittade den får mig att känna att ni definitivt toppar listan.

    (Guh, hur tusan är man ödmjuk i ett sådant här läge? Om man spelar ned värdet av sina egna insikter så hävdar man ju som en konsekvens av det att man kanske ljög när man berömde någon. Men det anser jag ju inte alls att jag gjorde, ljög alltså...)

    SvaraRadera