tisdag 31 mars 2009

Brevkampanjen till EU

Jag har inte fått så mycket gjort med brevkampanjen, eller Det demokratiska verktyget, på sistone. Jag behövde lite respit. Att kämpa för demokratin är psykiskt dränerande när man är rädd att det finns en möjlighet att man kan förlora...

Iallafall, jag tänkte jag skulle börja på ett första utkast till brevet att skicka till EU-riksdagen. Alltså, ett första, smutsigt, utkast.

Esteemed member of the European parliament. (För pompöst?)

I am writing to you with concerns for the free information flow. There are laws discussed that scares me, laws that could impair the strengthening of democracy that we have seen with the blooming of the Internet and threaten to, indirectly, greatly reduce the freedom of expression and thought.

I belong to a generation that has grown up alongside the flow of information, in what must be rightly called the age of information. I have seen how the net has evolved our thoughts and communication become easier by the day. How the discourse among individuals on the net have opened up and expanded the ability of constructive thought.

But now there are laws in motion that seek to put a sift on the free flow of information. Directives for data storing, ACTA that if you are to believe the reports will make it illegal to own any devices or programs that lets you create and distribute original content yourself.

---

Information att utgå ifrån:
http://djingis.blogspot.com/2009/03/att-ta-ansvar-ar-det-att-havda-en-hogre.html?showComment=1237562880000#c8157903311366984938
http://www.eff.org/files/filenode/effeurope/EU_IPRED_analysis.pdf
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/017-52613-082-03-13-902-20090325IPR52612-23-03-2009-2009-false/default_en.htm
http://arvidfalk.se/wp-content/uploads/2009/02/s-motion-om-integritetsmoratorium.pdf
http://www.detdemokratiskaverktyget.se/

En början iallafall. Jag skulle verkligen uppskatta kritik och idéer om hur jag ska fortsätta.

1 kommentar:

  1. Beklagar sent svar men livet är hektiskt för stunden!

    Som vi diskuterade hos Anders W. så tror jag inte så mycket på möjligheten att nå de du riktar dig mot men jag ser ändå en poäng i det om det blir så spritt att det belastar deras system, dvs tusentals skickar fysiska brev som "någon" måste hantera. "Någon" börjar grymta...och på så sätt kanske de berörda kan fås att vakna till.

    Baserat på det du skrivit så är det en bra början. Jag brukar för det mesta, nästan oavsett vad jag gör (frånsett alla tankar och idéer som jag bara måste prova på "just nu"), lägga upp en kortfattad plan innehållandes kärnpunkter.

    I fallet ovan skulle jag därför utgå från följande (och nu utgår jag från ditt perspektiv):

    MÅL: Påverka politiska befattningshavare.

    MEDEL: Genom att kommunicera information som kan ge ökad kunskap och genom att försöka skapa en "kontakt" genom att förmedla känslor och äkthet.

    KOMMUNIKATIONSINNEHÅLL:
    - Inledning präglad av artighet.
    - Dragning av samtliga integritetshot (ACTA, datalagring etc).
    - Beskriva hur det påverkar mig känslomässigt. Hur får det mig att känna?
    - Ifrågasätta genom att ex. hänvisa till europakonventionen om de mänskliga rättigheterna eller FN:s dito. Konkretiserat ifrågasättande genom att jämföra hur fysiska brev skyddas av grundlag i Sverige men digitala diton är fria att "sprätta", dvs "förklaring tack?".
    - Avslut präglat av artighet.

    Hoppas det tillför något och hojta framöver så jag vet hur det fortskrider!

    SvaraRadera